Nyårsmiddag!

Året 2017 lider mot sitt slut och det ska så klart avslutas med en middag. 2017 var ett år då mycket hände för veganrörelsen och medvetenheten kring miljöfrågor. Som tidigare år blir nyårsmiddagen förstås vegansk, denna gång en trerätters middag som vi avnjuter med vänner. Nu ska vi ju inte hålla recepten för oss själva, det goda kan vi dela på!

Här är vår nyårsmiddag!

Till förrätt äter vi grönkålsknyten i filodeg. Grönkål har verkligen fått en nytändning under året som gått och det är ju för väl eftersom det både är riktigt gott och nyttigt!

Förrätt: Grönkålsknyten

filodeg
Ett paket grönkål
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 dl vitt vin
salt och peppar
rödbetsskott för garnering
iMat fraiche

Skär grönkålsbladen från stjälken och fräs tillsammans med finhackad lök och vitlök. När grönkålen börjar krympa häll över 1 dl vitt vin. Låt alkoholen koka bort och låt grönkålen krympa.

Lägg fram filodeg och låt den tina så att du kan rulla ut den utan att den spricker. Om du vill göra glutenfria knyten så finns det glutenfri smördeg som du kan kavla ut med hjälp av lite potatismjöl. En del glutenfria smördegar innehåller dock ägg så var uppmärksam.

Klipp filodegen i rutor om ca 15 cm och lägg i en sked av grönkålsfyllningen. Pensla med vatten och kläm ihop rutorna till små knyten. Grädda på 220 grader i ugnen i ca 15 minuter. Servera med en klick vegan fraiche. Garnera med rödbetsskott för extra färg!

Till varmrätt ska vi avnjuta ostronskivling, pressad potatis med en sallad med haricouvertes och körsbärstomater.

Ostronskivling
potatis
en liten vitlök
iMat fraiche
körsbärstomater
haricourvertes
salt och peppar

Pressad potatis är nästan som potatismos men utan fett och mjölk. Men för de som hellre har mer tuggmotstånd så är potatishalvor i ugn ett mycket bra alternativ!

Tillaga en hel mindre, oskalad vitlök i ugnen i 30 minuter i 200 grader, låt svalna. Pressa ut vitlöken i en mixer och rör i en liten förpackning iMat fraiche. När vitlöken är tillagad förlorar den styrkan som en vitlök har i rått tillstånd, därför är det gott med mycket vitlök. Mixa tillsammans med salt och peppar.

Gör en sallad med körsbärstomater skurna itu tillsammans med kokade haricouvertes. Låt de gröna bönorna svalna och blanda med tomater, fin hackad basilika, färsk eller frusen, häll över olivolja, peppar och flingsalt.

Stek ostronskivling tills de får en ljusbrun yta. Salta och peppra.

Koka potatis och pressa i en potatispressare.

Servera!

Till efterrätt serverar vi mandelkaka med vitchoklad mousse och jordgubbskompott.

Mandelmassa
vegansk vit choklad
veganvisp
frysta jordgubbar
lite socker
Sockerkokta limeskal

Forma små kakor av mandelmassa som är ca 1 cm tjocka. Grädda i ugnen i ca tio minuter på 200 grader. Lägg den svalnade kakan i botten på ett glas.

Mixa vit choklad tills den är ett pulver, vispa chokladpulvret tillsammans med vegansk visp. Vegansk vit choklad smälter inte på samma sätt som kakaohaltig choklad gör, därför fungerar mixning bättre. Om du inte får tag på vegansk vit choklad så är det också gott med mörk choklad, som i så fall kan smältas och vispas med vegansk visp.

Lägg frysta jordgubbar i en kastrull och låt koka upp. Häll i socker om det behövs.

Häll eller spritsa ned chokladmoussen över mandelkakan i glaset och lägg på de uppkokta avsvalnade jordgubbarna.

Skär tunna bitar limeskal och skrapa bort det vita från skalet. Koka i sockerlag och låt svalna. Garnera moussen med limeskals strimlor.

Så ska vi njuta på nyårsafton! Vi hoppas att ert blir lika gott och att det blir en riktigt fin start på 2018!

Gott nytt år!


Lämna en kommentar

Kommentaren kommer att godkännas innan den postas.