Köpvillkor

Veganbox.se är en del av Naturalbox & Veganbox Ecoliving International AB

 

Tillämpning och Konsumentskydd De här Allmänna villkoren (”Villkoren”) är tillämpliga på det köpeavtal som du som konsument sluter med ”Veganbox.se” Naturalbox & Veganbox Ecoliving International AB, organisationsnummer 556921-6483, nedan kallat ”Veganbox.se”. För att ta tillvara dina intressen som kund tillämpas bestämmelserna i Konsumentköplagen (SFS 1990:932), Distans- och hemförsäljningslagen (SFS 2005:59) samt  samt vår Integritetspolicy enligt GDPR. 

 

Priser och Avgifter. Veganbox.se levererar bara inom Sverige. De priser som anges på Veganbox.se anges inklusive mervärdesskatt (moms). Priserna inkluderar fri frakt inom Sverige. Särskilda avgifter tillkommer för fakturaupplägg, paket som beställs mot Postförskott/Efterkrav samt för outlösta paket.

 

Upprättande av avtal om köp Veganbox’s varor beställs på www.veganbox.se. Avtal om köp upprättas då din beställning har bekräftats av Veganbox.se via e-post till den e-postadress som du angivit vid beställningen. Genom beställningen accepterar du dessa Villkor. Veganbox.se ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande.

 

Leverans Veganbox.se använder följande fraktalternativ:

Paket, varorna skickas till närmaste utlämningsställe för DHL. När paketet finns för uthämtning skickas ett sms med information om löpnummer och pinkod till det mobiltelefonnummer som angivits vid beställningen. Vid uthämtning av försändelse ska giltig ID handling uppvisas.

Leveranstid är i mitten av den nya månaden (dvs månaden efter att beställningen genomförts).  Om en försändelse mot förmodan blir försenad kommer du kontaktas av kundtjänst. Givetvis har du då också alltid rätt att häva köpet. Detta omfamnar de fall då Naturalbox.se ej kunnat administrera varan i tid, men ej i de fall då tredjepart Posten, DHL eller Schenker orsakat förseningen.

 

Outlösta Paket/Försändelser Paket som inte har hämtats ut inom fjorton (14) dagar återsänds till Veganbox.se. Om detta sker debiteras du en avgift på 372 kr (SEK) för kostnader hänförliga till Veganbox.se administration, frakt, returfrakt och hantering. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten.

 

Ångerrätt Du som konsument har alltid fjorton (14) dagars ångerrätt enligt Distans- och hemförsäljningslagen.  Vill du under denna tid returnera din vara för byte eller återköp ska du kontakta kundtjänst. Veganbox.se har ingen möjlighet att i efterhand ersätta kostnaden för returfrakt. Ångerrätten gäller under förutsättning att varan hålls i väsentligen oförändrat skick. Ifall du vill att Veganbox.se skall ombersörja returen tillkommer en avgift på 395 kr inkl moms. 

 

Ändring, uppehåll eller avslut gällande löpande prenumeration Som kund hos Veganbox.se har du rätt att ändra, pausa eller avsluta din löpande prenumeration. En administrativ avgift på 295 kr inkl moms tillkommer för att hantera en ändring. Då vi planerar inköp för nästkommande box den 5:e i månaden behöver du kontakta kundtjänst senast den 4:e i månaden för att pausa eller avsluta din löpande prenumeration. Ifall kontakt gällande avslut av prenumeration inkommer efter den 4:e i månaden kommer ytterligare en dragning och leverans av ´Veganbox att ske till dig.  Gällande ändring av leveransadress behöver du kontakta kundtjänst senast den 19:e i månaden då vi påbörjar bokningen av boxarna den 20:e i månaden.

 

Reklamation Om en vara avviker från vad som följer av avtalet mellan dig och Veganbox.se eller på annat sätt inte motsvarar den beskrivning av varan som Veganbox.se har givit, kan varan returneras. Reklamation kan ej göras med hänvisning till INCI listan (innehållsförteckning alla produkter som säljs i EU måste ha). Ni ombeds läsa INCI listan innan ni gör er beställning. Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten, reklamationsrätten omfattar t ex inte fel orsakade av normalt slitage. Reklamation till Veganbox.se ska göras inom skälig tid, dock senast inom en månad. Vid reklamation, kontakta kundtjänst så skickar vi en retursedel. Veganbox.se har ingen möjlighet att i efterhand ersätta kostnaden för returfrakt.

 

Retur

Vid retur står du risken för varan, därför är det viktigt att varan inte kan komma till skada under transporten. Varan ska vara oanvänd och skickas tillbaka i oskadad originalförpackning, samtliga etiketter ska sitta kvar. Det är viktigt att ytteremballage används och försluts på ett sätt så att innehållet inte riskeras att förstöras. Vid köp av hygienartiklar, hudvård, hårvård och hälsokost får förseglingen inte vara bruten, varor med bruten försegling kan inte returneras. Returer kan inte skickas mot Postförskott/Efterkrav. Efter mottagen och godkänd retur kommer återbetalning att ske inom trettio (30) dagar från det att Veganbox tog emot returen. Återbetalning sker endast genom insättning till bankkonto, ej kontant.

För att möjliggöra en eventuell retur behöver du kunna påvisa köp och Veganbox.se rekommenderar att du sparar orderbekräftelse och betalningsreferens som kvitto på ditt köp. Veganbox.se bekostar ej en returen. För information eller hjälp kontakta Naturalbox kundtjänst.

 

Retur av kampanjvaror Om köpet returneras värderas returnerade varor till köpeskillingen minus rabatten. Vid byten sker ingen omräkning av den ursprungliga grunden för gåvan eller rabatt. Gåvan eller rabatt kan inte överföras till annat köp och kan inte tillgodoräknas vid byte till annan vara.

 

Transportskador Veganbox.se ansvarar för varor som skadats eller kommer bort under leverans till dig. Reklamation av transportskador ska göras inom skälig tid, dock senast inom en månad. Vid mottagande av försändelsen är det därför viktigt att kontrollera att godset inte är transportskadat. Veganbox.se rekommenderar att du anmäler en eventuell transportskada direkt på plats hos utlämningsombudet och därefter kontaktar Veganbox’s kundtjänst.

 

Betalning Veganbox.se erbjuder följande betalningsalternativ; Direktbetalning med Paypal och Kortbetalning Samtliga betalningar sker krypterat via Veganbox’s  PCI-certifierade samarbetspartners - PayPal.

 

 

Kortbetalning Kortbetalning kan ske med Visa & MasterCard. Kortnummer, kortets giltighetstid, CVC-kod samt för vissa kort även 3D Secure-koden ska anges. I dagsläget är det tyvärr inte möjligt att betala med kort utställda av utländsk bank. Vid kortbetalning använder Veganbox kryptering för att säkerställa tryggheten i samband med kortköp.

 

 

Force Majeure I händelse av omständigheter som står utanför Veganbox.se skäliga kontroll, exempelvis vid händelse av ändrad lagstiftning, myndighetsåtgärder, strejk, blockad, sabotage, krig, terrorism, brand, översvämning, naturkatastrof eller liknande händelser ska Veganbox förpliktelse att fullgöra köpeavtalet skjutas upp så länge omständigheten råder. Om sådan försening överstiger 2 månader har såväl du som Veganbox.se rätt att häva avtalet med omedelbar verkan utan någon skyldighet att betala skadestånd.

 

Personuppgifter 
Veganbox.se ansvarar för att de personuppgifter som lämnas i samband med köp hanteras i enlighet med Integritetspolicy. 

 

Produktinformation Vid eventuella felaktigheter i lagerstatus förbehåller sig Veganbox.se att korrigera detta i efterhand. Om varan utgått eller av annan anledning inte finns tillgänglig är Veganbox inte skyldiga att tillhandahålla varan men kan föreslå en alternativ vara. All bildinformation ska ses som illustrationer och kan inte garanteras återge varans exakta utseende och beskaffenhet.

 

Omdömen Genom att lämna omdömen kring produkter på Veganbox.se ger du också Veganbox.se  rätten att publicera dem på online samt i andra kanaler och medier.

 

ÖvrigtVi följer Allmänna reklamationnämndens rekomendationer och svensk lag vid en eventuell tvist.

 

För frågor kring innebörden av dessa Villkor eller tillvägagångssätt vid ångerrätt, reklamationer, transportskador eller annat, ta kontakt med Veganbox’s kundtjänst. Kontaktuppgifter till kundtjänst finner du på www.veganbox.se.